Az elmúlt években egyértelműen kiderült, hogy a pénzügyi szektor folyamatosan fejlődik, változik, köszönhetően a számtalan technológiai innovációnak. Az utóbbi időszakban több olyan trend bontakozott ki, mely alapjaiban formálja át a pénzügyi szolgáltatásokat: ezek a fejlesztések nemcsak hatékonyabbá és gyorsabbá varázsolják a tranzakciókat, hanem ami ennél is fontosabb, a pénzügyi műveleteket is biztonságosabbá teszik. Az alábbiakban olyan technológiai trendeket mutatunk be, melyeket magánszemélyként is érdemes figyelemmel kísérni a pénzügyi szektorban.
1. Egyszerűbbé váló fizetési műveletek
Bár ezt a trendet már nem nevezhetjük újdonságnak, mégis érdemes kiemelni, hiszen a pénzügyi tranzakciók folyamatosan alakulnak és válnak egyre egyszerűbbé, ugyanakkor biztonságosabbá is. Az, hogy a bankszámla egyenlege ma már egy online vagy mobil felületen azonnal megtekinthető, sőt, innen másodpercek alatt utalások indíthatók, már teljesen megszokottnak tekinthető. Mára a fizikai (plasztik) bankkártya használata is kezd háttérbe szorulni, hiszen az okostelefon vagy az okosóra segítségével is indíthatunk tranzakciókat.
Az online vásárlások során a qvik-fizetési módszereknek köszönhetően már nem kell megadnunk a bankkártya adatait, egyszerűen egy QR-kód beolvasásával beléphetünk a mobilbankos felületünkre, ahol jóváhagyhatjuk a tranzakciókat.
A bankszámla tehát ma már nem csak egy eszköz arra, hogy gyorsabban hozzájussunk a fizetésünkhöz: a folyamatosan fejlődő, modern megoldásoknak köszönhetően az életünk egyre egyszerűbbé válik, így a bankfiókban való sorbanállás helyett az időnket hasznosabb tevékenységekre is fordíthatjuk.
2. Mesterséges intelligencia
Az MI, vagy mesterséges intelligencia néhány röpke év alatt teljesen felforgatta az életünket, nem csoda tehát, ha ezek a megoldások már a pénzügyi szektorban is egyre nagyobb szerephez jutnak. A mesterséges intelligencián alapuló rendszerek segítségével a bankok hatékonyabban és gyorsabban tudják elemezni az ügyfelek szokásait, igényeit, így mindenkinek személyre szabottan kínálhatják azokat a termékeket, melyekre valóban szükség van.
Mivel az MI képes arra, hogy egyszerre nagyobb mennyiségű adatot kezeljen, már az online csalások elleni harcban, a gyanús tranzakciók kiszűrésére is használható, ami azonban a felhasználók mindennapjai számára ennél is fontosabb az, hogy a chatbotok és virtuális asszisztensek segítségével az ügyfélszolgálat többé nincs időhöz és helyhez kötve: bármikor szükségünk van segítségre, az ilyen eszközök használatával szinte azonnal választ kaphatunk a bankszámlával, pénzügyi műveletekkel kapcsolatos kérdéseinkre.
3. Kriptovaluták
A kriptovalutákról, de legalábbis a Bitcoinról szinte mindenki hallott már, az azonban nem biztos, hogy egyértelmű, pontosan miről is van szó. A kripto egy digitális valuta, melynek nincs fizikai megvalósulási formája, csupán adatsorok gyűjteményéből áll. Maga az elnevezés a kriptográfiára, vagyis titkosításra, kódolásra utal.
Ez jellemzően egy ugyanolyan csere- vagy fizetőeszköz, mint a forint, az euró vagy éppen a dollár, de maga a deviza nem kapcsolódik be a hagyományos bankrendszerbe. De hogy akkor mitől van értékük? Egyszerűen attól, hogy az emberek fizetnek azért, hogy megvásárolják őket: ha ez megtörtént, árukat vagy szolgáltatásokat vásárolhatunk belőlük, de akár egyéb devizára is válthatjuk őket. Ahogy a kriptovaluták egyre inkább elfogadott fizetési eszközökké válnak, úgy lesznek egyszerűbbek a nemzetközi tranzakciók is, és bár nem tudhatjuk, mit hoz a jövő, egyelőre úgy tűnik, hogy a hasonló megoldásoknak igenis helyük lesz benne.
Haladjunk a korral
A technológiai innovációk az életünk minden területén jelen vannak: amellett, hogy megkönnyítik a munkánkat és a magánéletünket, még a pénzügyeinkre is hatással vannak. Ha lépést akarunk tartani a modern világgal, érdemes figyelemmel kísérnünk ezeket a trendeket, melyek jó eséllyel meghatározzák a jövő pénzügyi irányait.
Ez a cikk egy fizetett promóció, támogatott tartalom, megrendelője a K&H Bank Zrt. A cikkben hivatkozott termék vagy termékek részletei és feltételei a K&H Bank személyes ügyfélpontjain és honlapján (www.kh.hu) érhetőek el.
Fotók forrása: kh.hu