2022. szeptember 1-én megszűnt a korábbi formájában ismert KATA, azóta csupán magánszemélyeknek állíthat ki számlát minden eddigi katás a taxisokon kívül. Ugyan régóta lógott a levegőben egy KATA-t érintő változás, de ez a típusú radikális változtatás minden érintettet váratlanul ért a nyár közepén. Nyíltak azonban lehetőségek is autózás terén, ezeket ismertetjük most.
Tényleg fog hiányozni a KATA?
Sok fórumon lehet találkozni a „Hogyan tovább?”-bal (átalányadó, bejelentett munkaviszony, ÁFA-kör stb.), de beszéljünk most azokról, akik autójukat üzleti célból használják és minimalizálni szeretnék a váltás okozta kiesésüket.
A KATA-nak a sok pozitív tulajdonsága mellett rengeteg negatív tulajdonsága is volt, elég a nyugdíjra gondolni, vagy arra, hogy semmiféle költséget nem lehetett elszámolni vele, ez igaz az autós kiadásokra is.
Autóval KATA után
Nincs könnyű dolga azoknak, akik autót terveznek beszerezni mostanság. A globális alkatrészhiány miatt az új autókra akár 18 hónapot is várniuk kell az új tulajdonosoknak, ami a használt autók árán is meglátszik: egyetlen év alatt átlagosan 40%-kal nőtt az áruk.
Autóvásárlás magánszemélyként
A dupla cégautóadó és a cégek által tulajdonolt vagy lízingelt autókra vonatkozó benzinárstop megszüntetése számolgatásra ösztönözte a cégeket, ott pedig egy bizonyos százalékuknál az az eredmény jött ki, hogy jobban járnak, ha átíratják magánszemély nevére az érintett autót. Ez nagyban függ a részletektől, nem lehet kiejelenteni, hogy ez mindegyik cégre igaz, sőt!
Mindazonáltal a magánszemélyre íratott, vagy alapból magánszemély tulajdonába került autóknál is megesik, hogy költséget kell elszámolni rajtuk. Ebben az esetben a kiküldetési rendelvény a legpraktikusabb módszer, több okból is:
- Legálisan lehet vele a cég házi pénztárát csökkenteni
- Járulékmentességéből adódóan béren kívüli juttatásként is használható
- A munkába járás költségtérítése is megoldható vele bizonyos esetekben
- A cégnek nem kell cégautóadót fizetnie, hiszen a magánszemély tulajdonában áll a gépkocsi
- A munkaviszonyon túl kiállítható megbízási vagy tisztviselői jogviszonyra is, illetve a vállalkozás tulajdonosa/ügyvezetője is használhatja, de akár közérdekű munkához is tökéletes, ahol csak az üzemanyagot akarja elszámolni az érintett.
Lízing: Csak így szabad!
A magánszemélyek által járt út mellett természetesen van a lízing is, ami sokaknak vonzó, hiszen nem egy összegben kell megfizetniük esetenként több millió forintot egy olyan kocsiért, aminek a tavalyi ára a jelenlegi 60%-át sem érte el.
Emellett az sem utolsó szempont, hogy lízingnél az ÁFA 90-100%-át is vissza lehet igényelni, ha a langyos 50%-os lízing-átalányadót elhagyjuk végre és útnyilvántartásra váltunk, amivel az előbbi értékek elérhetőek.
Az 50% és a 90% közötti átlagos különbség 1.700.000 forint, ennyivel marad több azoknál, akik útnyilvántartásra váltanak, hiszen a 90-100% csak azzal érhető el.
„Hogyan vezessek útnyilvántartást?”
Mára gyerekjáték útnyilvántartást vezetni, hiszen útnyilvántartó program segítségével mobilapplikációról akár teljesen automatikusan is lehet utakat rögzíteni, amit utána számítógépen lehet szerkeszteni, finomítani, majd kinyomtatni.
A RoadRecord útnyilvántartó program pont ilyen, 3+1 féle automatikus útrögzítési móddal, a számítógépes “mutatvány” pedig nem több, mint havi 7 perc befektetéssel jár.
Mit szól mindehhez a NAV?
A RoadRecord egyedisége részben pont a NAV-állóságában rejlik, mivel a beépített házi NAV-ellenőr funkció nyomtatás előtt 70 különböző logikai ütközést vizsgál és javít minden útnyilvántartásban és kiküldetési rendelvényben, hogy a végeredmény biztosan 100%-ig NAV-álló dokumentum legyen.